شرایط پذیرش اوراق مشارکت

در بورس اوراق بهادار ایران افزون بر معاملات سهام عادی شرکتها اوراق مشارکت نیز معامله می گردد. این اوراق جهت پذیرش در بورس اوراق بهادار باید شرایط زیر را دارا باشند:

اوراق مشارکت توسط دولت شرکت‌های دولتی بانک مرکزی و شهرداریها منتشر شده باشندیورو مشارکت توسط شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان منتشر شده باشد.

اوراق مشارکت با نام باشد.

اوراق مشارکت از رتبه اعتباری مناسب برخوردار باشد رتبه اعتباری توسط نهادهای مالی که مجوز فعالیت خود را از سازمان دریافت کرده‌اند مشخص می گردد (اوراق مشارکت منتشر شده توسط وزارت خانه ها، دستگاه های دولتی و بانک مرکزی نیاز به تعیین رتبه اعتباری ندارند)

ارزش اسمی اوراق مشارکت در هر نوبت انتشار کمتر از ۱۰۰ میلیارد به ریال نباشد.

فاصله زمانی پذیرش تا سررسید حداقل ۲ سال باشد.

پذیرش سهام بانک ها و موسسه های اعتباری غیر بانکی،شرکت های بیمه،شرکت های فعال در اجاره بلندمدت و شرکتهای خدماتی انفورماتیک در بورس اوراق بهادار در صورت داشتن شرایط لازم امکان پذیر است.

حق درج اوراق بهادار شرکتهای جدید التاسیس در بورس:

پس از تحقق کلیه شرایط پذیرش شرکت موظف است که افزون بر کارمزد پذیرش کار مزد درج سالانه در فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بورس را پرداخت نماید.مدت از ۶ ماه کمتر ، ۶ ماه و بیشتر از شش ماه، یک سال محسوب می گردد و مبالغ مذکور به عنوان وجوه اداره شده در حساب بانکی جداگانه‌ای نگهداری شده و هرگونه استفاده از وجوه مذکور منحصراً با تصویب شورای بورس مجاز است.کارمزد های فوق بر اساس مصوبه هیئت مدیره بورس و حداکثر تا میزان سقف های تعیین شده توسط هیأت مدیره سازمان تعیین می گردد.

(برگرفته از کتاب بورس اوراق بهادار نوشته استاد زکیه شوشتریان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *