سهام شناور آزاد

سهام شناور آزاد به تعداد سهام اطلاق می شود که جهت معامله توسط سرمایه‌گذاران در دسترس است و پیش بینی می شود که در آینده نزدیک مورد معامله قرار گیرد. به این سهام،سهام در جریان نیز میگویند.از طرف دیگر به سهامی که در اختیار سهامداران عمده یا راهبردی است و با اهداف مدیریتی و بلند مدت و به منظور نفوذ و کنترل شرکت خریداری می گردد سهام استراتژیک یا راهبردی می‌گویند.

سهام استراتژیک عمدتا در اختیار دولت،شرکت های وابسته به دولت،صندوق سرمایه گذاری دولتی،مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت و بستگان آنها،موسسین شرکت و کارکنان شرکت هستند.
سهام غیر استراتژیک نیز عمدتاً در اختیار عامه مردم،شرکت های سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی است.

از نظر سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار،تعداد سهام شناور آزاد شرکت‌ها و درصد این‌گونه سهام به کل سهام منتشر شده،از این جهت حائز اهمیت است که بالاتر بودن درصد سهام شناور آزاد،امکان ریسک دستکاری قیمت و دخالت افراد خاص و سرمایه گذاران عمده در تعیین قیمت های سهام را کاهش می دهد و سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری می‌توانند بر اساس قیمت‌های سهام که ناشی از عرضه و تقاضای آنها است تصمیم گیری سرمایه گذاری را انجام دهند.لذا در بورس اوراق بهادار تلاش می‌شود که با اتخاذ سیاست های مناسب سرمایه گذاران را به ارائه سهام خود در بازار تشویق نموده تا بدین وسیله سهام شناور آزاد افزایش یابد.

برگرفته از کتاب بورس اوراق بهادار نوشته استاد زکیه شوشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *