روش های اعلام قیمت در بورس

برای انجام معاملات در بورس ارائه قیمت مربوط به سفارشات توسط خریداران و فروشندگان به چهار روش زیر امکان پذیر است:

قیمت باز : عبارت است از واگذاری تعیین قیمت به کارگزار توسط خریدار و فروشنده،قیمت بز معمولا همان قیمت بازار است و سرمایه گذار می تواند اطمینان داشته باشد که سفارشات آنها نزدیک به آخرین معامله در بازار انجام میشود.

قیمت محدود: عبارت است از تعیین قیمت توسط خریدار و فروشنده به طریقی که خریدار حداکثر قیمت خرید و فروشنده حداقل قیمت فروش را تعیین می نماید. در این روش قیمت گذاری معامله خرید زمانی انجام میشود که قیمت بازار کمتر یا مساوی با قیمت تعیین شده باشد و معامله ی فروش زمانی انجام می‌شود که قیمت بازار بیشتر یا مساوی با قیمت تعیین شده باشد.

قیمت معین: عبارت است از قیمت مشخصی که توسط خریدار یا فروشنده تعیین می شود. زمان اعلام قیمت معین خریدار قیمت بالاتر از قیمت بازار و فروشنده قیمتی کمتر از قیمت بازار را به منظور کاهش ضرر اعلام می دارند. عمدتاً این روش قیمت گذاری زمانی مورد استفاده معامله‌گر ها قرار می گیرد که حرکت قیمت‌ها در بازار برخلاف پیش‌بینی به وقوع می پیوندند.

قیمت مقطوع: عبارت است از قیمت ثابتی که کارگزار برای خرید و فروش اوراق بهادار تعیین می نماید.

هیئت مدیره سازمان بورس می‌تواند در مواردی که قیمت پیشنهادی سهام در هر جلسه نسبت به قیمت مندرج در تابلو در حدی تغییر نماید که تشخیص دهد دلایل موجهی برای این نوسان وجود ندارد،از انجام معامله جلوگیری نماید.در صورتی که عرضه اوراق بهادار به قیمت مقطوع صورت گیرد نخستین کارگزاری که آمادگی خود را برای خرید اعلام نماید،خریدار اوراق خواهد بود و اگر چند کارگزار همزمان متقاضی خرید آن اوراق باشند اوراق مربوطه به نسبت تقاضا به آنها فروخته خواهد شد.در صورتی که عراق به قیمت رقابتی ارز شود کارگزاری که بالاترین قیمت را پیشنهاد میدهد خریدار اوراق محسوب می شود.

(برگرفته از کتاب بورس اوراق بهادار نوشته استاد زکیه شوشتریان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *