راهکارهای سرمایه‌گذاری در بورس

در حال حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به غیر از سهام عادی شرکتهای پذیرفته شده در بورس تعداد محدودی اوراق مشارکت معامله می‌شود ‌.بنابراین خریداران اوراق بهادار در واقع سهامداران شرکت هستند که به نسبت سهامی که در اختیار آنها قرار دارد،در مالکیت شرکت سهیم هستند. دارندگان سهام افزون بر مالکیت، دارای حق رای در انتخاب اعضای هیئت مدیره،دریافت سود سهام و مزایای مرتبط به حق تقدم و حق خرید سهام جدید در زمان انتشار نیز هستند. عدم تنوع در اوراق بهادار قابل معامله در بورس،باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری میشود سرمایه‌گذاران باید با دقت زیاد در انتخاب اوراق بهادار،ریسک را کاهش دهند.بنابراین بسیاری از عوامل درون و برون سازمانی تأثیرگذار بر عملکرد بوس که در فصل های قبل توضیح داده شد،نباید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.
در صورتی که سرمایه‌گذار برای اولین بار اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار می نماید،لازم است که در ابتدا در کلاس‌های توجیهی شرکت نموده و با اصطلاحات خاص از سرمایه‌گذاری و روشهای انجام معاملات آشنا گردد.
به غیر از مراحل اجرایی مربوط به انجام معاملات در بورس،داشتن اطلاعات کافی و به موقع به منظور انتخاب اوراق بهادار،لازم و ضروری است. لذا سرمایه‌گذار نباید به بررسی وضعیت صنایع مختلف در بورس،وضعیت مالی شرکتها،نتایج صورتجلسات مجامع وضعیت نسبت های بازار مرتبط به شرکت ها توجه خاص نماید.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که سرمایه‌گذار،نباید با یک دید بلندمدت اقدام به سرمایه گذاری نماید و نگران نوسان های کوتاه مدت قیمت بنابراین افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارد در صورتی که وجوه پس‌انداز شده را در آینده نزدیک برای امور جاری خود نیاز ندارندبنابراین افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند در صورتی که وجوه پس انداز شده را در آینده نزدیک برای امور جاری خود نیاز ندارند،بهتر است به عنوان سرمایه گذار وارد بورس اوراق بهادار گردند زیرا اگر هدف از سرمایه گذاری در بورس کوتاه مدت و موقتی باشد،سرمایه‌گذار سهمی از منافع ناشی از سود سالانه یا تغییرات مثبت قیمت که در بلندمدت به وقوع می پیوندد نخواهد داشت و با توجه به هزینه های کارگزاری و کمیسیون های مربوط که در معاملات توسط سرمایه گذار پرداخت می گردد،ممکن است دچار ضرر و زیان غیرقابل جبران گردد. افزون بر آن این گونه سرمایه‌گذاران با تصمیم گیری های عجولانه خود باعث ایجاد تنش در بازار خواهند شد.

برگرفته از کتاب بورس اواربهادار نوشته  استاد زکیه شوشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *