تاثیر عوامل درون سازمانی بورس

عملکرد بورس اوراق بهادار نه‌تنها ناشی از عوامل خارج از بورس بلکه تحت تاثیر سازه های درون سازمانی بورس و عملکرد شرکتهای عضو بورس نیز می باشد.

سازه های درون سازمانی بورس اوراق بهادار شامل مواردی نظیر قوانین و مقررات حاکم بر سازمان بورس،نحوه اجرای قوانین،شفافیت اطلاعاتی و ارائه اطلاعات به موقع در ارتباط با درآمد،سود نقدی و بازده سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس،سرعت در مکانیزم انجام معاملات،نحوه عرضه و تقاضای سهام،هزینه های مربوط به نقل و انتقال اوراق بهادار و… هستند که می توانند بر سرعت معاملات در بورس و اطمینان از عادلانه بودن قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا،کمک نموده و انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری را فراهم آورند.در صورتی که قوانین و مقررات حاکم بر بورس امکان دستکاری قیمت را فراهم آورد و افراد خاص بتوانند در تغییر قیمت اوراق بهادار نقش داشته باشند،اطمینان سرمایه گذاران نسبت به بورس از بین خواهد رفت و از بورس خارج می شوند.

از طرف دیگر تنوع در اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس نیز به دلیل کاهش ریسک سرمایه گذاری،جزوه بیشتر برای ورود سرمایه گذاران به بورس اوراق بهادار خواهد داشت.به خصوص سرمایه گذاران ریسک گریز که در ضمن آنکه اکثریت جامعه را شامل می‌شوند،تحت شرایطی که منافع مورد نظر را کسب نمایند حاضر به پذیرش ریسک هستند،را می توان با کاهش ریسک سرمایه گذاری جذب بازار سرمایه نمود.

گسترش جغرافیایی و دسترسی عموم مردم به امکانات لازم جهت سرمایه گذاری در بورس،نظیر بورس های منطقه ای از عوامل دیگر درون سازمانی بورس است که بر عملکرد آن تأثیر بسزایی دارد. این امر باعث مشارکت بیشتر مردم در سرمایه گذاری و تخصیص بهینه منابع خواهد شد. با گسترش جغرافیایی بورس اوراق بهادار،تعداد کارگزاران و بازارسازان نیز افزایش خواهد یافت و معاملات به صورت انحصاری نخواهد بود.

از طرف دیگر عملکرد شرکتهای عضو بورس نیز بسیار حائز اهمیت است. به عنوان نمونه ثبات در سیاست تقسیم سود،سرمایه گذاران را در تصمیم گیری های مربوط به سرمایه گذاری و برنامه ریزی های آینده کمک می نماید. همچنین سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه و تکنولوژی در شرکت،به سرمایه گذاران می‌تواند نوید بهبود شرایط شرکت در آینده را بدهد.سیستم حسابداری قوی در شرکت و صورت‌های مالی تایید شده توسط حسابرسان مستقل،افزایش نرخ رشد درآمد،مدیریت کارا و عدم تمایل مدیران شرکت‌ها به انحصاری کردن مالکیت سهام توسط انتشار سهام جدید،از جمله سازه های درون سازمانی شرکت های پذیرفته شده در بورس هستند که بر عملکرد بورس تاثیر می گذارند.

بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش ای که بر روی عوامل موثر بر جذب سرمایه در بورس اوراق بهادار انجام شده،عواملی نظیر سابقه سودآوری شرکتها،فرهنگ سهامداری،عوامل سیاسی و اقتصادی نقش با اهمیتی بر جذب سرمایه داشته‌اند ولی که از بین این عوامل،تاثیر عوامل سیاسی و فرهنگ سهامداری بیشتر بوده است.

برگرفته از کتاب بورس اوراق بهادار استاد زکیه شوشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *