بازار ثانویه بورس اوراق بهادار

بازار ثانویه،بازاری است که اوراق بهادار،پس از عرضه اولیه،توسط سرمایه گذاران مورد داد و ستد قرار می گیرد.در بازار ثانویه تعداد عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان اوراق بهادار بسیار زیاد است و این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران سریع تر بتوانند اوراق بهادار خود را به نقد تبدیل نمایند. بورس اوراق بهادار یک بازار ثانویه است.اوراق بهاداری که قبلا در بورس مورد پذیرش قرار گرفته‌اند،در این بازار مورد معامله قرار می گیرند.

بازارهای ثانویه هزینه‌های معاملات و کسب اطلاعات را کاهش می‌دهند به طوری که عرضه‌کنندگان اوراق بهادار جهت فروش اوراق خود نیاز به پرداخت هزینه تبلیغات نداشته و خریداران اوراق بهادار نیز جهت انتخاب اوراق بهادار حداقل هزینه را پرداخت خواهند نمود.

بورس اوراق بهادار ایران دارای دو بازار است. در بازار اول ، دو تابلوی اصلی و فرعی وجود دارد و در بازار دوم نیز شرکت‌های وجود دارند که هزینه شرایط لازم جهت پذیرش در بازار اول را کسب نکرده اند.

در زمان پذیرش در صورتی که شرکت شرایط لازم برای ورود به تابلوی اصلی بازار اول را دارا باشد در این بازار پذیرفته می شود در غیر این صورت ممکن است به تابلوی فرعی بازار اول یا بازار دوم راه یابد.از طرف دیگر شرکت های پذیرفته شده در بازار دوم پس از احراز برخی از شرایط به تابلوی فرعی بازار اول و سپس به تابلوی اصلی بازار اول ارتقا می نمایند.

بورس اوراق بهادار مکلف است فهرست تعداد و قیمت اوراق بهادار معامله شده در روزهای معامله را طبق ضوابط مصوب سازمان تهیه و به اطلاع عموم برسانند. این فهرست در حکم سند رسمی است و در سوابق بورس نگهداری خواهد شد. سازمان مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری دستور تعطیل یا توقف انجام معاملات را صادر نماید.

برگرفته از کتاب بورس اوراق بهادار نوشته استاد زکیه شوشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *