بورس اوراق بهادار تهران در فدراسیون جهانی بورس

WFE  : World Federation of Exchanges

فدراسیون جهانی بورس چیست؟

یک نهاد خصوصی و بین المللی بوده و از بازارهای پیشرو دنیا که پایبند به بالاترین سطح کیفیت بازار سرمایه هستند تشکیل شده است این سازمان جایگاهی برای تبادل اطلاعات تجزیه و تحلیل و همچنین مذاکره های بین اعضا می باشد و هدف آن تسهیل در توسعه بازارهای سازماندهی شده و قانونمند و توجه به نیازهای بازار سرمایه می‌باشد.عضویت در این سازمان به منزله پذیرش بالاترین سطح تعهد استانداردهای تجاری از سوی اعضای سهامداران و کاربران بورس بوده و نیز بنیان‌های قانونگذاری و نظارت است.

تاکنون ۵۸ بورس اوراق بهادار از نقاط مختلف جهان به عنوان اعضای اصلی به عضویت فدراسیون جهانی بورس اوراق بهادار درآمده‌اند فدراسیون جهانی بورس و اوراق بهادار توسط هیئت مدیره ای متشکل از ۱۵ بورس عضو اداره می‌شود مسئولین بورس های شیکاگو و هنگ کنگ و استانبول هدایت آن را بر عهده دارند

اصول پیشنهادی سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار عبارتند از:

صداقت و انصاف. واسطه گری ها در انجام فعالیت های کسب و کار شان باید در جهت حفظ منافع مشتریان و سلامت بازار با صداقت و انصاف عمل نمایند.

جدیت. واسطه گری ها و در انجام فعالیت‌های کسب و کارشان باید با مهارت مراقبت و جدیت لازم در جهت حفظ منافع مشتریان و درستی بازار عمل نمایند.

امکانات. واسطه گری ها باید منافع و رویه های مورد نیاز را برای نتیجه گیری درست از فعالیت‌های کسب و کارشان داشته باشند و استفاده کنند.

کسب اطلاعات مربوط به مشتریان. به واسطه گری ها باید از مشتریانشان اطلاعاتی را درباره وضعیت مالی تجربه سرمایه گذاری و اهداف سرمایه گذاری آنها به منظور ارائه خدمات مربوط کسب نمایند.

اطلاعات صادره برای مشتریان. واسطه گری ها باید در داد و ستد با مشتریان اطلاعات مهم مربوط را به حد کفایت افشا کنند.

تضادهای منافع. واسطه‌گری ها باید بپوشند از تضادهای منافع اجتناب کنند و اگر نمی توانند اجتناب کنند باید اطمینان یابند که با مشتریان به انصاف رفتار می شود.

رعایت الزامات انتظامی. واسطه گری ها باید الزامات انتظامی را در انجام فعالیت‌های کسب و کارشان رعایت کنند تا منافع مشتریان و سلامت بازار ارتقا و اعتلا یابد.

بورس اوراق بهادار تهران ابتدا در سال ۱۳۶۹ به صورت عضو مکاتبه ای فدراسیون جهانی بورس پذیرفته شد بدین ترتیب که بدون حق رای در مجامع و سمینارها شرکت نموده و کلیه خبر نامه ها و نشریات برای آن ارسال می گردد. بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۷۰ که فدراسیون در هنگ کنگ برگزار شد تقاضای عضویت خود را اعلام نموده و پس از بازدید دو نماینده از بورس پاریس و توکیو در سال ۱۳۷۱ به عضویت فدراسیون جهانی بورس درآمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *