نقش بازارگردانان در بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار به منظور ایجاد نظم و پیوستگی در معاملات،جلوگیری از نوسانات شدید قیمت و تسریع در انجام معاملات علاوه بر کارگزاران نیاز به سایر واسطه های مالی از جمله بازارگردانان یا متخصصین دارد. بازارگردان ها به دو صورت می ‌توانند به حفظ ثبات و کاهش ریسک و افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه کمک نمایند.از یک طرف بازارگردان ها می توانند به عنوان معامله گر به حساب خود و با سرمایه شخصی به منظور تامین نقدینگی بازار به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازند و از طرف دیگر آنها به عنوان کارگزار کارگزار ها با دریافت بخشی از کارمزد مربوط به کارگزار بورس سفارشات با قیمتهای محدود را انجام دهند.

در بورس اوراق بهادار عرضه و تقاضا عوامل تعیین کننده قیمت تعادلی هستند.چون در صورتی که تقاضا برای سهام خاصی بیش از عرضه باشد قیمت آن سهام افزایش خواهد یافت و هر قدر که شکاف تقاضا و عرضه بیشتر باشد تغییرات قیمت با سرعت بیشتری به وقوع می پیوندند .

از طرف دیگر گاهی افرادی که در صف فروشندگان اوراق بهادار خاص قرار گرفته اند و زمانی که برای تقاضای زیاد خریداران آن اوراق بهادار مواجه می شوند از صنف فروشندگان خارج شده و به صف خریداران می پیوندند که این امر نیز شکاف بین عرضه و تقاضا را بسیار افزایش می دهد.

در شرایطی نیز که عرضه بیش از تقاضا باشد روند معکوس اتفاق خواهد افتاد تا جایی که حتی در بعضی موارد ممکن است به دلیل شرایط بازار معامله بر روی برخی از اوراق بهادار انجام نشود و نقدینگی آن نزدیک به صفر باشد.

در چنین شرایطی بازارگردان هابه عنوان معامله‌گر می‌توانند وارد بازار شده و با خرید و فروش سهام شکاف عرضه و تقاضا را کاهش داده و قیمت سهام را به سمت قیمت تعادلی هدایت نمایند.

از طرف دیگر با توجه به نقشی که بورس های اوراق بهادار برای بازارگردان ها قائل اند آنها می توانند مانند کارگزاران سفارشات مشتریان را به مرحله اجرا در آورند یا فقط به سفارشات با قیمت محدود را که مشتریان به کارگزاران تالار ارائه نموده‌اند،با دریافت کارمزد انجام دهند.

به دلیل دسترسی بازارگردان ها به مجموعه ای از اطلاعات مربوط به سفارشات باقیمت محدود مشتریان می توانند به عنوان یک بانک اطلاعاتی در بورس عمل نموده و تا حدودی از روند تغییرات آتی قیمت اوراق بهادار آگاهی یابند.

بدین ترتیب بازارگردان ها در بورس اوراق بهادار افزون‌بر نقش عمده‌ای که به عنوان معامله گر با خرید و فروش اوراق بهادار خاص که عهده‌دار بازارگردانی آن هستند ایفا می نمایند،نقش های دیگر نیز از جمله خدمات مشاوره ای،ارائه اطلاعات به مشتریان و کاتالیزور یا تسهیل کننده معاملات را به عهده دارند.

در برخی از بورس های معتبر جهان تعیین قیمت آغازین نیز به عهده بازارگردان ها است.به عنوان مثال در بورس نیویورک بازارگردان های ویژه قیمت آغازین هر روز معاملاتی را در چارچوب دامنه قیمت تعیین شده و تا حد امکان نزدیک به قیمت پایانی روز گذشته تعیین می‌نمایند.

(برگرفته از کتاب بورس اوراق بهادار نوشته استاد زکیه شوشتریان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *