تاریخچه بورس اوراق بهادار تهران

تاریخچه بورس اوراق بهادار تهران

اولین بار در دوره چهارم قانونگذاری مجلس به اقتباس از قانون تجارت فرانسه مقرراتی راجع به سهام شرکت ها تدوین گردیدو سپس در قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ کشور ایران مقررات جزائی در مورد سوء استفاده از سهام شرکتها پیش‌بینی شد.

در سال ۱۳۱۵ وانلوترفلد بلژیکی به دعوت دولت جهت انجام معاملات اولیه در ارتباط با تشکیل بورس اوراق بهادار به ایران آمد اما به دلیل نامساعد بودن شرایط برای ایجاد بورس اوراق بهادار و وقوع جنگ جهانی دوم انجام این امر تا سال ۱۳۴۱ به تعویق افتاد.

در این سال کمیسیونی شامل نماینده‌ای از وزارت بازرگانی نماینده‌ای از وزارت دارایی و نماینده بانک توسعه صنعتی معدنی ایران تشکیل شد و نتیجه مذاکرات کمیسیون طی گزارشی به وزیر بازرگانی ارائه گردید.

این گزارش حاوی اطلاعاتی راجع به حدود دخالت و نظارت دولت در امر بورس اداره امور جاری مسائل مالی کارگزاران و راه حل های اجرایی بود.

همزمان با این اقدامات بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران با همکاری چند بانک دیگر موافقت نامه ای جهت تشکیل هیئت موسسین این بورس سهام تنظیم نمودند.

در اواخر سال ۱۳۴۱ به دعوت وزارت بازرگانی دبیرکل و رئیس روابط عمومی بورس بروکسل به منظور همکاری در زمینه طرح تاسیس بورس سهام به ایران آمدند. در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس به تصویب رسید و در بهمن ۱۳۴۶ بورس اوراق بهادار ایران با هدف تجهیز پس انداز های خصوصی و و تخصیص این پس انداز ها به سرمایه گذاری های صنعتی و دولتی تاسیس گردید.

(برگرفته از کتاب بورس اوراق بهادار نوشته استاد زکیه شوشتریان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *