بازار اولیه بورس اوراق بهادار

بازار اولیه بازاری است که اولین عرضه و پذیره‌نویسی اوراق بهادار جدیدالانتشار مربوط به شرکت ها،موسسات و دولت در آن انجام می شود و منابع حاصل از عرضه اوراق بهادار در اختیار ناشر قرار می گیرد.فروش اوراق بهادار ممکن است جهت توسعه شرکت‌ها انجام شده یا اینکه اوراق ممکن است توسط شرکتهای تازه تاسیس منتشر شوند.

عرضه عمومی اوراق بهادار در بازار اولیه منوط به ثبت آن نزد سازمان بورس اوراق بهادار با رعایت مقررات این قانون است و عرضه عمومی اوراق بهادار به هر طریقی بدون رعایت مفاد این قرارداد ممنوع است. ثبت اوراق بهادار نزد سازمان به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات قانونی و مصوبات سازمان و شفافیت اطلاعاتی بوده و به منزله تایید مزایا،تضمین سودآوری یا توصیه و سفارش در مورد شرکت ها یا طرح های مرتبط با اوراق بهادار توسط سازمان نیست.این موضوع باید در اعلامیه پذیره نویسی که توسط سازمان تایید میشود قید گردد.عرضه عمومی اوراق بهادار باید ظرف مدتی که سازمان تعیین می نماید و به طریق اعلام شده توسط سازمان انجام شود. زمانی که شرکت ها اوراق بهادار جدیدی را منتشر می‌کنند فروش این اوراق از طریق بازار اولیه انجام میشود.

شرکتهای منتشرکننده اوراق بهادار اغلب جهت فروش اوراق بهادار ترجیح می دهند از خدمات بانک ها استفاده نمایند. فروش اوراق بهادار ی اولین مرتبه توسط بانک‌ها می‌تواند مزایای زیر را در بر داشته باشد:

هزینه اداری مربوط به عملیات نقل و انتقال اوراق بهادار کاهش می یابد.

بانک ها به دلیل اعتمادی که عموم مردم به آنها دارند توان بالایی در جذب مشتریان اوراق بهادار دارند.

بانک ها در نقاط مختلف جغرافیایی پراکنده هستند و امکان دسترسی سرمایه‌گذاران به اوراق بهادار موردنظر بیشتر است.

(برگرفته از کتاب بورس اوراق بهادار نوشته استاد زکیه شوشتریان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *