انواع اوراق بهادار

در بازارهای معتبر بورس اوراق بهادار انواع اوراق بهادار مورد معامله قرار می گیرند.بازارهایی که تنوع اوراق بهادار دارند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و توان بالایی در جذب سرمایه افراد مختلف با سلیقه ها و درجه ریسک پذیری متفاوت خواهند داشت.در بورس اوراق بهادار ایران فقط سهام عادی شرکت های پذیرفته شده و همچنین اوراق مشارکت به صورت بسیار محدود مورد معامله قرار می گیرند.

اوراق بهادار عموماً به دو گروه ابزارهای بازار پول و ابزارهای بازار سرمایه طبقه‌بندی می‌شوند.ابزارهای بازار پول مربوط به اوراق بهادار کوتاه مدت و ابزارهای بازار سرمایه مربوط به اوراق بهادار ای هستند که سررسید آنها بلند مدت یعنی بیشتر از یک سال است.

انواع اوراق بهادار مربوط به ابزارهای بازار پول عبارتند از: اسناد خزانه،اسناد تایید شده بانکی و اوراق تجاری.

اوراق بهادار با درآمد ثابت شامل اوراق منتشر شده توسط خزانه داری (دولت)،اوراق قرضه منتشره توسط شهرداریها و اوراق قرضه شرکت‌های مختلف است.

اوراق بهادار با مشارکت در سرمایه نیز شامل سهام عادی، سهام ممتاز، حق تقدم خرید، حق اختیار خرید معامله، حق اختیار فروش معامله و قرارداد های آتی است.

اوراق قرضه شرکتها

این‌گونه اوراق وزیر اوراق قرضه دولتی هستند با این تفاوت که خریداران اوراق قرضه شرکت‌ها ریسک بیشتری را می‌پذیرند. زیرا ممکن است شرکت در فاصله زمانی انتشار اوراق تا موعد بازپرداخت آن دچار مشکلات مالی گردد. اینگونه شرکت ها معمولا از ثبات و حجم اقتصادی پایین‌تری برخوردارند. دو موسسه استاندارد و پورز و مودیز،این‌گونه عراق را از نظر درجه ریسک طبقه بندی می نمایند و سرمایه‌گذاران با مراجعه به این گونه اطلاعات تصمیم‌گیری های سرمایه گذاری را انجام میدهند.در کشور ایران فقط دولت و بخش های دولتی مجاز به انتشار اوراق مشارکت هستند و سایر شرکت‌ها مجوز صدور اوراق مشارکت را ندارند.

برگرفته از کتاب بورس اوراق بهادار نوشته استاد زکیه شوشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *