اصطلاحات و تعاریف بورس

تابلوی بورس تابلویی است که برای ارائه اطلاعات طبقه بندی شده اوراق بهادار از قبیل نام شرکت،قیمت سهام ،درصد تغییرات قیمت و … به کار می رود. تابلوی اصلی و فرعی بازار اول تابلو بازار دوم تابلو اوراق مشارکت دولتی و شرکتها نمونه هایی از این تابلوها هستند.

سفارش درخواست خرید یا فروش اوراق بهادار که توسط مشتری به کارگزار ارائه می‌شود.

قیمت آغازین قیمتی است که در شروع معاملات در هر روز برای هر ورقه اوراق بهادار در تابلو بورس اعلام میشود.

قیمت پایانی قیمتی است که در آخرین معامله در هر روز برای هر ورقه اوراق بهادار در تابلو بورس اعلام می‌شود.

سامانه معاملاتی سیستم رایانه ای است که دریافت سفارش های خرید و فروش تطبیق سفارش ها و در نهایت انجام معاملات از طریق آن انجام می شود.

نماد معاملاتی شناسه یا کدی است که برای هر یک از اوراق بهادار به صورت منحصر به فرد در سامانه معاملاتی تعریف شده است.نماد از حرف اول گروهی که نشان‌دهنده صنعتی است که شرکت در آن قرار دارد و خلاصه ای از نام آن شرکت تشکیل می شود. به عنوان مثال نماد مربوط به شرکت پتروشیمی خارک به صورت شخارک خواهد بود به طوری که حرف شعر مربوط به صنعت شیمیایی و خاک نیز بخشی از نام شرکت است.

کد معاملاتی شناسه مشتری جهت انجام معامله اوراق بهادار است این شناسه به صورت ۸ کاراکتری است که بر اساس مشخصات و اطلاعات فردی سرمایه گذاری نظیر کد ملی نام خانوادگی به صورت ترکیبی از حروف و عدد تعیین می شود کد معاملاتی هر سرمایه گذار به صورت منحصر به فرد است و هر معامله گر کافی است که فقط یک بار کد معاملاتی را دریافت نماید به عنوان مثال آقای محمدی با کد ملی  1294569357 می‌تواند دارای کد معاملاتی   م ح م 12945 باشد. برای دریافت کد معاملاتی افراد می‌توانند با ارائه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی به کارگزاری ها اقدام نمایند.

(برگرفته  از کتاب سرمایه گذاری در بورس نوشته استاد زکیه شوشتریان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *